Waarom valt mijn bus wel eens uit?

Waarom veranderen mijn bustijden eigenlijk?

22 april 2016 Reacties (54) Views: 23623 Mark's antwoorden

Waarom zegt mijn buschauffeur geen goedemorgen?

Zegt de buschauffeur altijd goedemorgen tegen jou? En groet jij de buschauffeur elke dag? Mark reed een ochtendje mee met een chauffeur om te kijken of hij wel goedemorgen zegt.

Deel dit bericht via social media

54 reacties op Waarom zegt mijn buschauffeur geen goedemorgen?

  1. Imran schreef:

    Zit net in de bus.Lijn 28 van 07:15 vanaf de Korianderstraa . 4 mei 2016. Iedereen groet de chauffeur, maar er komt geen woord uit zijn mon. Laat staan dat hij zijn lippen beweegt en een poging wilt doen. Onbeschoft gedrag. Als je midden in de maatschappij staat hoor je met mensen op een normale manier om te gaan. Anders werk je maar ergens waar je in je uppie kan werken. Chagarijn!

    • U-OV schreef:

      Dat is jammer Imran. Misschien dat hij nog een beetje wakker moest worden. Hopelijk tref je volgende keer net zo’n vriendelijke chauffeur als ik. Gr, Mark

      • F schreef:

        Ik weet niet of het aan de ochtend ligt. Ik zit nu ook in lijn 28 vanaf eykenstein tot centraal station en de chauffeur zegt ook geen woord. Oow wacht alleen tegen mij niet. Komt het door mijn hoofddoek? Jammer!

        • U-OV schreef:

          Nou, dat is apart zeg. Zou het echt daar door komen? Dat blijft natuurlijk altijd lastig te interpreteren. Maar mocht je dat nog eens ervaren in de bus, zou je kunnen overwegen dit te melden bij de klantenservice van U-OV. Gr. Mark

        • Pluk van de petfles schreef:

          Wat maakt dat je denkt dat het door je hoofddoek komt? Vind wel dat een buschauffeur zijn klanten moet groeten, maar kan me ook voorstellen dat je er af en toe eentje mist als er 20 mensen in je bus stappen..

        • Ton schreef:

          Als u zo denkt zul je ook wel een verkeerde houding hebben bij het instappen. Probeer zelf eens te beginnen met goedemorgen en u zult zien dat het heel anders is dan u denkt

          • busdriver schreef:

            Pardon? Niet goed gelezen daarboven in het begin? Imran geeft aan: iedereen groet de chauffeur. Als je zo graag wilt reageren lees dan ook beter.

      • corry schreef:

        worden de chauffeurs daar niet op getraind? een cursus klantvriendelijkheid of zo? wat kost het nu om gewoon iemand even een goedemorgen te wensen.
        zelfs als je nog een beetje wakker moet worden..dan hoor je gewoon iemand goedemorgen terug te wensen..en je niet zo onbeschoft te gedragen..en dat hij misschien nog een beetje wakker moest worden..is niet het probleem van de reizigers

        • busdriver schreef:

          Het niet reageren door een chauffeur met goedemorgen is geen onbeschoft gedrag. Dat ziet er wel anders uit. Deze chauffeur heeft gewoon geen zin om zich uit te laten tegen wie dan ook. Chauffeurs krijgen veel rottigheid over zich heen en er gebeuren veel dingen in de bus die helemaal niet kunnen door de “reizigers”. Een chauffeur wordt dat dan ook wel eens zat en gaat anders reageren.

      • Mark schreef:

        Eh… Moet de chauffeur niet wakker zijn om überhaupt te kunnen rijden??

        • busdriver schreef:

          Dat kan een leek niet beoordelen. Alleen als een chauffeur zich schuldig maakt aan gevaarlijk rijgedrag is het duidelijk dat er iets niet klopt.

    • Freek Janse schreef:

      Helemaal mee eens

    • Mia schreef:

      @Imran: ik ben het helemaal met je eens! En dit zie ik vaker hier in Utrecht, jammer dit!

  2. Mariska schreef:

    Waarom zegt de passagier geen goedemorgen???

    • U-OV schreef:

      Kleine moeite inderdaad Mariska. Daar wordt niemand slechter van. Gr. Mark

      • Ton schreef:

        Ik ben ook opgevoed met de regel dat als je ergens aankomt of binnengaat je begint met groeten,nu op de bus kun je 10 maal groeten als chauffeur zonder dat de mensen je zelfs maar aankijken. Bij mij de regel als de klant groet dan groet ik terug en dat doen veel collega’s met mij. Probeer het maar uit en je zult zien dat het werkt. Allemaal een fijne dag

    • busdriver schreef:

      Weer iemand die het verhaal niet goed leest. Dit wordt duidelijk aangegeven. Eerst goed lezen,dan reageren.

  3. Peesvee Kamp schreef:

    Lol vandaag groet hij ook niemand terug..lijn27 7.38 Korianderstr

    • U-OV schreef:

      Wie, wat? De chauffeur uit het filmpje? Zo ken ik hem niet hoor 😉 Hopelijk volgende keer beter. Goed om te horen dat hij wel begroet werd door de passagiers, maar het moet natuurlijk wel van twee kanten komen.

  4. Lenneke schreef:

    Ik stapte net in lijn 12 vanuit de Uithof (07:45u Sterrenwijk) en mij viel juist het omgekeerde op: de chauffeur groette iedereen, maar men loopt stil door na het inchecken. Ik groette hem wel terug en kreeg een glimlach erbij cadeau!

  5. Rene schreef:

    Ze zeggen vaker geen goedemorgen dan wel Laat ons reizigers feecback invullen Heb je meer aan dan zo sinpel vooropgezet filmpje

    • U-OV schreef:

      Ik heb van U-OV begrepen dat er een klantenpanel is, hier kan je feedback geven over allerlei zaken. Check u-ovpanel.nl maar eens. Gr. Mark

  6. Ivo schreef:

    Waarom beperk je je niet tot het behandelen van vragen waar je wat meer informatie bij kunt geven?
    De vraagstelster gaf zelf ook al het antwoord dus hoef jij hem niet nog een keer te behandelen toch?
    Op deze manier werkt dit vooral stigmatiserend naar de chauffeurs, ook omdat de gestelde vraag zonder context met grote letters in de bus hangt.
    Groeten

  7. Rene schreef:

    Lijn 24 om 13:20 richting De Meern vandaag idem o zo vriendelijk en ook eens flink gerookt in zijn bus nog.

    • U-OV schreef:

      Jeetje, dat is niet de bedoeling! Roken in de bus is niet toegestaan, dat geldt voor zowel passagiers als buschauffeurs, ik zal dit voor je doorgeven aan de klantenservice. Gr. Mark

  8. Sjv schreef:

    Waarom verwacht iedereen dat de chauffeur al zn 1000+ passagiers per dag persoonlijk gaat groeten? Daar wordt je toch ook een keer schijtziek van. Voor je het weet staan mensen hier te janken dat de chauffeur ze nooit op de koffie uitnodigt.

  9. Martha schreef:

    Ik reis vaak met bus 28 van en naar de Korianderhalte en ook met bus 26 via de Langerakbaan en het valt echt op dat het de passagiers zijn die niet groeten. Soms zelfs niet wanneer de buschauffeur extra op ze gewacht heeft. Leeftijd noch etniciteit maakt hier verschil.
    Trouwens, ik snap de nut van deze site niet. Zoonlief dacht dat het kon zijn om begrip voor elkaar te kweken maar ik zie dit niet.

  10. Joop van Berkel schreef:

    Het is vaker zo dat als de chauffeur wel goede dag zegt er meestal niet op gereageerd word omdat het merendeel gewoon niets hoort I V M. telefoontjes of muziek uit die dingen.

  11. Mariela schreef:

    Het is zo dubbel… Ik snap zo goed dat je als busschauffeur het op een moment van de dag zo zat bent als je iedereen begroet en je krijgt maar een paar ‘hoi’tjes terug.. Tegenwoordig heeft iedereen stomme oortjes in.. Jammer! Maar bepaalde busschauffeurs van u-ov mogen ook wel wat netter zijn. Dat getoeter, voor je neus wegrijden, voorbij de halte rijden terwijl je hand uitstak… Tsja..

  12. Sara schreef:

    Er is een buschauffeur met een grijze baard. Hij is zoooo vriendelijk en behulpzaam naar iedereen toe. Heb een paar keer met hem meegereden (vaak in bus 9).
    De chauffeurs die lange afstanden rijden (naar een andere stad) vind ik meestal minder vriendelijk voornamelijk die van connexxion. Maar dat is per individu verschillend.

    En uiteraard ligt het soms ook wel bij je zelf…….

    Kan er alleen zo slecht tegen als de bus veel te vroeg vertrekt. Ben jij lekker op tijd. Is de bus al geweest. En dan komt de volgende 5 min later dan dat je hem zou moeten verwachten. Sta je uiteindelijk een kwartier te wachten ipv 10. En dan moet je op station nog overstappen 🙁

    Kortom bus 1 zou het fijn vinden als je iedere ochtend verschijnt op de verwachte tijdstippen ipv 4 minuten eerder vertrekt 🙂

    • U-OV schreef:

      Aii, te vroeg vertrokken, dat is niet fijn… dat hoort inderdaad niet. Wel leuk om over je ervaring met de buschauffeur met grijze baard te horen! Gr. Mark

  13. Ramon Dieperink schreef:

    De chauffeur van lijn 3 naar zuilen groet zijn passagiers vriendelijk en geeft ze zelfs persoonlijk een hand, hulde.

  14. Koenradius schreef:

    Ik heb wisselende ervaringen met chauffeurs en medereizigers. Het ligt er meestal aan hoe je zelf doet. Als ik vriendelijk ben krijg ik vriendelijkheid terug. Als ik niets zeg en incheck hoef ik niets te verwachten, maar laat ik mij verrassen als ik ondanks m’n chagrijnige kop toch gegroet wordt.

  15. Kim schreef:

    Nou mijn buschauffeur zit gewoon te bellen en kijkt niet eens op … Zelfs nu we rijden is hij aant telefoneren..niet zachtjes ook nee hij schreeuwt omdat er blijkbaar nogal een meningsverschil is… Lijn 19 vanaf Utrecht centraal gelukkig stap ik over 2 haltes uit bij jan Wolkerssingel maar vind dit echt een kwalijke zaak.. Kan ik een klacht indienen ? Er zitten kinderen in de bus

  16. Gabi schreef:

    Ik zeg mijn buschauffeur altijd gedag en krijg ook altijd een begroeting terug. Ook bij het verlaten van de bus probeer ik in elk geval even mijn hand op te steken naar de chauffeur. Ook dan zwaaien ze altijd terug, als ze het zien. Wat apart dat andere mensen zulke andere ervaringen hebben.

  17. Peter schreef:

    Ik rijd dagelijks op verschillende lijnen van Utrecht CS naar Papendorp v.v.
    Meestal 24/29 of 102/107 van Connexxion.
    Als zestiger opgevoed beleefd te zijn, dus ik groet ALTIJD, zelfs bij uitstappen.
    En ik krijg ook goeddeels altijd respons, hetzij mondeling, hetzij een handgroet.
    Vooral jeugd, meestal al spelend met telefoon of met oortjes in, heeft blijkbaar geen behoefte aan beleefdheid.
    Besef eens dat een chauffeur zijn werk doet voor ons, en daarvoor wel gewaardeerd mag worden.

  18. Jowell van den Biggelaar schreef:

    Ik had ooit eens met lijn 9 en 21 geluk, veel chauffeurs zijn vaak of met andere dingen bezig of hebben geen zin. Ik zeg vaak altijd Hallo! En maak soms een praatje over hun werk. De chauffeur die eens lijn 1 en 21 reed deed het zo goed dat k m persoonlijk wel wou bedanken alleen ging dit niet omdat ie al met anderen bezig was.

    In mijn oogpunt maakt het niet veel uit, maar je voelt je dan wel ‘Welkom’ in de bus zeg maar.

  19. Rick schreef:

    Leuk filmpje! Goed om op deze manier te laten zien dat de buschauffeur ook gewoon een mens is die ook wel eens z’n dag niet heeft.

    Tip: als de buschauffeur je perongeluk niet groet, groet dan een mede reiziger, wie weet krijg je dan alsnog je groet 🙂

  20. U-OV schreef:

    Ik zal er voor zorgen dat de feedback van de chauffeurs meegenomen wordt. Fijn dat je ervaringen met de chauffeurs positief zijn en zeker, erg belangrijk, goed en veilig rijgedrag! Gr. Mark

  21. Tamara&Lars schreef:

    Wij zitten elke ochtend in bus 5, onze buschauffeur zegt altijd gezellig goeiemorgen! 🙂

  22. henk schreef:

    Buschauffeurs, het zijn net mensen! Ik heb veel respect voor ze, zeker met het tuig dat af en toe weer De bus in stapt. Zelf groet ik altijd als ik instap, en 9 van de 10 keer is dat wederzijds (of groet de chauffeur al als eerste).

    Dat chauffeurs precies op tijd vertrekken is simpel: ze worden door managers keihard afgerekend op op tijd rijden. Ruimte voor een minuut later vertrekken is er gewoonweg niet.

    Veel respect voor buschauffeurs, het zijn helden! Ze mogen van mij ook veel beter betaald worden!

    • Ulrich schreef:

      Als buitenlander (ik ben Duits) ben ik altijd weer blij als ik zie, hoe vriendelijk iedereen de chauffeur groet en hoe vaak hij als eerste goedemorgen zegt.

      In Eindhoven bijvoorbeeld is dat niet zo vanzelfsprekend, laat staan in de grote steden in Zuid-Duitsland. Daar praat je alleen met de buschauffeur als het niet anders kan, zo voelt het.

  23. Martine H schreef:

    Ik vind het juist ongelooflijk HOE weinig mensen de chauffeur begroeten, ’s morgens, ’s middags, OF ’s avonds!
    Ouders, LEER je kinderen alstublieft om deze hardwerkende mannen en vrouwen te zien, en ze een blijk van waardering te geven. DANK U WEL of FIJNE DAG NOG cq WERK ZE! of iets dergelijks bij het uitstappen is ook fijn!!!
    Hetzelfde geldt overigens ook voor chauffeurs van bussen naar zwemles, schoolreisje etcetera. En erger nog, de leerkrachten groeten vaak zelf ook niet en geven een slecht voorbeeld !!!

  24. Ster schreef:

    Moet zeggen, van de 100 keer groeten de chauffeurs 100x bij het instappen en zeker 90 x bij het verlatenvan de bus. De paar keer dat ze niet groette bij het uitstappen, was omdat ze dan bezig zijn met een klant. Hoewel ze soms onterecht te laat vertrekken van het beginpunt, groeten ze mij tot nu toe wel degelijk en dat vaak mt een lach. Heb in de 2 jaar 1 x meegemaakt dat een chauffeur zijn dag niet had. Ach, kan gebeuren denk ik dan!

  25. Ster schreef:

    Ja en dat zit je in de bus. Chauffeur komt naar binnen en vraagt hoe het gaat. Complimenten. City plaza, lijn 77, 22:50 uur! Top!

  26. Bas schreef:

    Ik zou júist iedereen goedemorgen gaan zeggen als ik chauffeur was geloof ik. Niets zo irritant als een vrolijk iemand als je sjaggo of onbeschoft bent 😂

  27. Sheridina schreef:

    Vrouwelijke Buschauffeur die om Zaterdagavond werk die naar Vianen rijdt bus 74 die van Utrecht Centraal om 23.37 die altijd vriendelijk. Die groet iedereen en wens ze fijne avond. Ik vind prettig om met haar mee te rijden. jammer dat andere niet als haar zijn.

  28. NT schreef:

    Onwijs onvriendelijke begroeting door chauffeur lijn 77 richting Nieuwegein bij halte Stadsschouwburg (29-7-2016, ca. 15.55u). Bus is 2 minuten te vroeg, moest een sprintje trekken om hem te halen. Bij de deur aangekomen had chauffeur deze gesloten. Deur open en de begroeting is ipv ‘goedemiddag’ als volgt:’DEUR DICHT IS DEUR DICHT!’, op hatelijke toon. Zelfs mijn bedankje dat meneer van zijn protocol afweek om de deur te openen werd met zwijgen beantwoord. Misschien een idee om vrachwagenchauffeur te worden, hoeft hij iig niet meer met klanten te praten. Fijn weekend!

    • U-OV schreef:

      Dat klinkt inderdaad niet prettig, dat was niet nodig geweest! Ik ga dit voor je doorgeven aan onze klantenservice. Die pakt je klacht verder op richting chauffeur. Ik hoop dat je volgende ervaring met U-OV beter is 🙂 Gr. Mark

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *