Waarom heeft elke buslijn dat specifieke lijnnummer?

14 maart 2017 Reacties (0) Views: 731 Geen categorie

Waarom hebben bussen hun eigen verkeerslichten?

Via watzithierachter.nl kwam deze vraag binnen van Corry:

“Wat ik mij wel eens afvraag is, waarom bussen hun eigen stoplichten hebben… Van die 2 rode of die 2 witte lichtjes die je bij de gewone stoplichten wel eens ziet. Ik begrijp dat op sommige trajecten de bus door kan rijden als het andere verkeer moet stoppen, maar ik zie de stoplichten voor bussen, ook wel hangen bij de gewone stoplichten, als ook de bus, net zoals het andere verkeer gewoon moet stoppen. Daar kan de bus dan toch gewoon van de gewone stoplichten gebruik maken?”

Goede vraag! Wij spraken met collega Michael, die elke dag druk is om ervoor te zorgen dat de verkeersregelinstallaties (ook wel VRI) in de regio Utrecht goed werken.

 

Michael, kun je ons wat meer vertellen over die aparte verkeerslichten voor bussen?

“Die aparte verkeerslichten voor bussen (en trams) worden “negenogen” genoemd. Ze kunnen namelijk maximaal negen lampjes tonen, waar een normaal verkeerslicht maar één lamp heeft. Zes witte, twee rode, en een gele.”

OV-verkeerslichten in Nederland
V.l.n.r.: Rechtdoor toegestaan – Linksaf toegestaan – Rechtsaf toegestaan – Alle richtingen toegestaan – Stop indien mogelijk – Stop.

Waarom zijn er eigenlijk zoveel extra lichtjes nodig voor het openbaar vervoer?

“Ze worden gebruikt op plekken waar busbanen en tramlijnen kruisen met ander verkeer, of met elkaar. Je kunt vaak meerdere kanten op rijden vanaf een busbaan bij een kruispunt. Het gewone stoplicht is dan niet handig: daarmee kun je bijvoorbeeld alleen aangeven of je groen licht hebt om linksaf te slaan. Daarom is het negenoog bedacht. Daar kun je (letterlijk) veel meer kanten mee op.”

Zijn er nog meer redenen waarom het openbaar vervoer wel eens zijn eigen verkeerslichten nodig heeft?

“Bij verkeerslichten krijgt een bus vaak voorrang op het andere verkeer. Onze bussen sturen bij het naderen van verkeerslichten een signaal dat ze er aan komen. In zo’n geval kan een verkeerslicht bijvoorbeeld zo ingesteld zijn dat de andere richtingen op rood gaan, zodat de bus snel groen (of eigenlijk wit) licht kan krijgen. Heeft de richting van de bus dan al groen, dan blijft deze groen tot de bus voorbij is.

Corry wil graag weten waarom de negenogen ook hangen bij de gewone verkeerslichten. Waarom kan de bus dan niet van de gewone verkeerslichten gebruik maken?

“Een gewoon verkeerslicht in combinatie met een negenoog komt voor wanneer de rijrichting van de lijnbus anders is, dan de richting waar het voorsorteervak voor bedoeld is. Voor de andere weggebruikers natuurlijk ook wel zo duidelijk: zo weet je dat de bus een andere richting op mag rijden dan de richting die het voorsorteervak aangeeft.”


Het Goyplein, Utrecht

Heb jij ook vraag voor U-OV?

Deel dit bericht via social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *