Waarom hebben bussen hun eigen verkeerslichten?

Hoe werkt real time reisinformatie?

11 april 2017 Reacties (1) Views: 1678 Geen categorie, Mark's antwoorden

Waarom heeft elke buslijn dat specifieke lijnnummer?

Trams waren de eerste voertuigen in Utrecht die lijnnummers kregen. In 1879 ging de eerste paardentramlijn rijden in Utrecht. Vanaf 1906 werd de paardentram geleidelijk vervangen door elektrische trams. De eerste elektrische tram, die reed van het Stationsplein naar de Wittevrouwensingel, kreeg nummer 1. Kort daarop gingen meer tramlijnen rijden, die ook allemaal een lijnnummer kregen. Zo werd het makkelijker voor de reizigers om de tramlijnen van elkaar te onderscheiden.

Neem eens een kijkje naar de lijnen die er in 1911 waren, en hoe dat er in 2017 uitziet:

             
1911                                                                                                               2017
Bron: Het Utrechts Archief, cat. nr. 129375

Zoals je kunt zien, is er veel veranderd. Er zijn steeds meer lijnen bijgekomen en routes zijn gewijzigd. In 1911 reden er drie tramlijnen in Utrecht, en in 2017 rijden er meer dan 100 buslijnen en twee tramlijnen. Door alle veranderingen is het hele systeem van lijnnummering in de loop der tijd wat minder ‘begrijpelijk’ geworden, terwijl het doel van lijnnummers juist is om reizigers te helpen. Een buslijn moet herkenbaar zijn.

Nieuwe nummering

Hoewel er geen precieze voorschriften zijn voor het nummeren van bussen, proberen we hier wel een systeem in aan te brengen. Afgelopen zomer, in 2016, hebben we een flink aantal lijnnummers gewijzigd.  Dit was even wennen, maar het was hard nodig. Door de wijzigingen hebben we nu een duidelijker systeem, en kun je makkelijker zien, ook aan het nummer, waar een bus naartoe gaat.

Buslijnen met dezelfde bestemming proberen we namelijk te groeperen:

  • Stadslijnen hebben de laagste nummers, van 1 t/m 19.
  • Alle lijnen die naar of via De Uithof gaan, zullen uiteindelijk een nummer in de 20- en 30-serie krijgen.
  • Regionale lijnen naar Houten en Wijk bij Duurstede hebben een nummer in de 40-serie.
  • Regionale lijnen naar Zeist hebben een nummer in de 50-serie.
  • Regionale lijnen naar Nieuwegein hebben een nummer in de 60-serie.
  • Regionale lijnen via Utrecht CS krijgen een nummer in de 70-serie.
  • De 80- en 90-series worden gebruikt door Arriva in deze regio.
  • De 100-serie wordt voornamelijk gebruikt door Syntus in deze regio.
  • Spitsdiensten hebben een nummer in de 200-serie.
    Hiermee willen we ze onderscheiden van de reguliere lijnen die rijden, maar zorgen we er wel voor dat ze herkenbaar blijven. Zo heb je reguliere lijn 41, en spitslijn 241. Reguliere lijn 51, en spitslijn 251.
  • We hebben één sneldienst, en die heeft een nummer in de 300-serie: lijn 371.
    Ook hiermee zorgen we voor het onderscheid van de reguliere lijn, maar het lijnnummer er wel van afgeleid en daarmee herkenbaar: reguliere lijn 71, spitslijn 271 en sneldienst 371.
  • De U-OV nachtlijnen hebben een nummer in de 400-serie.
    De lijnnummers zijn ook hierbij afgeleid van de ‘gewone’ lijnnummers. Lijn 41 gaat overdag naar Wijk bij Duurstede, op zaterdagnacht rijdt lijn 441.
  • De FC Utrecht Express-lijnen hebben een nummer in de 500-serie.
  • En tenslotte: de Koningsnachtlijnen hebben een nummer in de 700-serie.

Heb jij ook vraag voor U-OV?

Deel dit bericht via social media

Tags: , , , , , , , , ,

Eén reactie op Waarom heeft elke buslijn dat specifieke lijnnummer?

  1. Pieter schreef:

    Interessant, nooit geweten dat dit zo in elkaar steekt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *